Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/firmowe/domains/tafirma.pl/public_html/szablony/200094/index.php on line 378

Biblioteka

Biblioteka jest wielka przez swą gościnność, a nie przez swe rozmiary.

Rabindranath Tagore

GODZINY OTWARCIA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

 

  • PONIEDZIAŁEK   10.20 – 10.35; 12.15 – 13.30
  • WTOREK             9.25 – 14.00
  • ŚRODA               10.20 – 10.35; 13.00 – 14.00
  • CZWARTEK         10.20 – 11.20; 12.15 – 14.00
  • PIĄTEK               9.30 – 11.30

Bibliotekarka: mgr Elżbieta Górska 

 

Regulamin biblioteki szkolnej

Cytaty o książkach, czytaniu i bibliotekach 

 Byle jedna książka w domu to tak jak mysz, przyprowadzi za sobą i drugą, i trzecią, już ci nie dadzą spokoju. Józef Ignacy Kraszewski

Warto czytać? Warto. A dlaczego? Po co brnąć przez kilka tomów powieści, skoro w dwie godziny można obejrzeć film nakręcony na jej podstawie? Po co czytać gazetę, skoro można zerknąć na wiadomości? Neurologia daje odpowiedź: bo mózg - jak mięśnie - potrzebuje intensywnej gimnastyki. Chcesz pomóc swojemu pierwszoklasiście? Czytaj mu!

źródło

 źródło

Książki, które warto przeczytać:  

Dla rodziców i nauczycieli:

 

Aktualności biblioteczne

 

Aktyw biblioteczny czyta w przedszkolu

W ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” w dniu 29.05.2017 r. odwiedziliśmy Przedszkole im. Jana Brzechwy w Olzie. Wraz z dziewczynkami aktywu bibliotecznego Magdaleną Długi i Natalią Bogacz czytałyśmy wiersze Jana Brzechwy. W tym dniu przedszkolaki uroczyście obchodziły Dzień Patrona.

 

 

 

 

E. Górska

galeria


 

II Szkolny Konkurs Pięknego Czytania

W dniu 26.05.2017 r. odbył się w naszej szkole II Szkolny Konkurs Pięknego Czytania pod hasłem „Rok Rzeki Wisły 2017”. Celem konkursu była popularyzacja czytelnictwa, rozwijanie kultury czytelniczej wśród uczniów oraz zaakcentowanie idei roku rzeki Wisły. Wszyscy uczestnicy głośno czytali legendę o powstaniu naszej największej rzeki. W rywalizacji wzięło udział ogółem 14 uczestników z klasy drugiej i trzeciej. Drugi etap konkursu pozwolił wyłonić uczniów nagrodzonych w konkursie.

Mistrzem głośnego czytania klas II – III został Tymoteusz Krótki z klasy III b, 
II miejsce - Beata Bolik z klasy III a, 
III miejsce - Emilia Wowra z klasy II.

Wyróżnienia otrzymali:
1. Piotr Chomicki – klasa III a
2. Alexander Lindner – klasa III b
3. Emilia Chmiel – klasa II

Laureaci zostali nagrodzeni nagrodami książkowymi.

E. Górska

galeria

 

 

Jak czytaliśmy w maju?  

KLASA II - 10 książek
KLASA III A - 7 książek
KLASA III B - 3 książki
KLASA IV - 4 książki
KLASA V - 8 książek
KLASA VI - 19 książek
 


Najwięcej książek przeczytali w maju:

1. Magda Długi - 6 - klasa VI
2. Anna Zając - 4 - klasa VI
3. Amelia Kucza - 3 – klasa III b

 

Wizyta w Bibliotece Publicznej

W dniu 18 maja 2017 roku klasa IV, pod opieką pani Agnieszki Kruczek i pani Elżbiety Górskiej, odwiedziła Bibliotekę Publiczną w Olzie.

Pani bibliotekarka opowiadała o swojej pracy i zapoznała uczniów z regulaminem wypożyczalni. Pokazała również katalogi: alfabetyczny oraz rzeczowy. Ciekawie tłumaczyła jak wygląda karta czytelnika. Ponadto mówiła o literaturze tworzonej dla czytelników - wskazywała regały, gdzie przechowywane są książki dla dzieci młodszych i starszych. Zachęcała również do korzystania z czytelni, w której znajdują się książki o charakterze edukacyjnym, różne słowniki oraz encyklopedie.

Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze.

Celem wizyty było kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych młodych ludzi, wyrabianie nawyku korzystania ze zbiorów Biblioteki Publicznej oraz poznanie pracy bibliotekarza. 

 

A. Kruczek

galeria

 

Jak czytaliśmy w kwietniu?

KLASA II – 25 książek
KLASA III A – 9 książek
KLASA III B – 11 książek
KLASA IV – 7 książek
KLASA V – 18 książek
KLASA VI – 16 książek

 

Najwięcej książek przeczytali w kwietniu:

1. Kucza Amelia - 7 klasa III B
2. Bauerek Klaudia - 5 klasa II
3. Zając Anna – 6 klasa VI

E. Górska

Konkurs czytelniczy

4 kwietnia 2017r. w naszej szkole odbył się konkurs wiedzy o „Baśniach Andersena” dla uczniów klas trzecich. Wcześniej uczniowie mieli za zadanie przeczytanie wybranych utworów tego autora. Wszyscy wykazali się dobrą znajomością baśni i życiorysu Andersena.
Jednak zwycięzcami zostali następujący uczniowie:
I – Emilia Reclik
II – Emilia Kukuczka, Anna Grabarek
III – Alexander Lindner, Emilia Brachmańska, Klaudia Nowak

Serdecznie im gratulujemy!

E. Górska

galeria

Impreza czytelnicza „Noc z Andersenem”

W piątek 31 marca 2017 r. uczniowie klasy III przeżyli niezwykłe chwile, na które czekali z utęsknieniem od kilku miesięcy. Była to wspólnie zaplanowana „Noc z Andersenem”.

Jak na imprezę czytelniczą przystało spotkanie rozpoczęło się od odczytania życiorysu J. Ch. Andersena przez wybranych uczniów oraz głośnego czytania „Baśni Andersena” przez zaproszone osoby:

  • Grażynę Butkiewicz – emerytowaną polonistkę naszej szkoły,
  • Teresę Staszek – emerytowaną nauczycielkę przyrody,
  • Alicję Hiltawską – bibliotekarkę z Biblioteki Publicznej w Olzie,
  • Beatę Młynarczyk – przewodniczącą Rady Rodziców,
  • Mariolę Chomicką – mamę Piotrka
  • i Gerdę Ciuraj – wychowawczynię klasy drugiej.

Jednocześnie trzecioklasiści zdobywali słodkie niespodzianki odgadując tytuły czytanych fragmentów. Po przerwie na pizzę, wszyscy przystąpili do wykonania plakatów zachęcających do czytania baśni. Powstały kolorowe i ciekawe prace. Gdy zegar wybił godzinę 22.00, rozpoczął się mecz piłki nożnej w sali gimnastycznej. Posileni słodkościami, o które zadbały mamy, rozgrywki nie miały końca. Gdy późna pora i zmęczenie dały się we znaki wszyscy rozłożyli materace i śpiwory szykując się do snu. Czy spali? O to należy zapytać tych, którzy czuwali. Rano trzecioklasiści pożegnali się dziękując za wspaniałą imprezę czytelniczą.

E. Górska

galeria


 

Jak czytaliśmy w marcu?

KLASA II – 31 książek
KLASA III A – 29 książki
KLASA III B – 8 książek
KLASA IV – 23 książki
KLASA V – 10 książek
KLASA VI – 36 książek


Najwięcej książek przeczytali w marcu:

1. Anna Zając – 13 - klasa VI
2. Emilia Chmiel - 7 - klasa II
3. Koch Angelika - 7 - klasa IV
4. Amelia Kucza - 4 – klasa III b

 

Spotkanie w Bibliotece Publicznej

Dnia 28 marca 2017 roku klasa 3a uczestniczyła w spotkaniu czytelniczym w Bibliotece Publicznej w Olzie. Dzieci słuchały baśni H. Ch. Andersena czytanych przez panią Alicję Hiltawską, a póżniej uczestniczyły w quizie czytelniczym.

E. Górska

galeria

 

Jak czytaliśmy w lutym?

  1. KLASA II – 50 książek
  2. KLASA III A – 24 książki
  3. KLASA III B – 11 książek
  4. KLASA IV – 16 książek
  5. KLASA V – 9 książek
  6. KLASA VI – 64 książki

Najwięcej książek przeczytali w lutym:

  1. Natalia Bogacz - 15 - klasa VI
  2. Anna Zając – 15 - klasa VI
  3. Emilia Chmiel - 7 - klasa II
  4. Julia Mrozek – 6 - klasa III a
  5. Samuel Chmiel - 5 - klasa IV
  6. Józef Zając – 4 – klasa III b

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA ORGANIZUJE KONKURS CZYTELNICZY DLA KLASY III a i b „ZNAMY BAŚNIE HANSA CHRISTIANA ANDERSENA”
Regulamin konkursu:

1.   Konkurs organizuje biblioteka szkolna w dniu 04. 04. 2017 r.
2.   W konkursie mogą brać udział uczniowie z klasy III a i b.
3.   Uczestnicy konkursu powinni zapoznać się z biografią pisarza oraz z książkami z podanej listy:
-    „Brzydkie kaczątko”
-   „Calineczka”
-  „Dziewczynka z zapałkami”
-    „Księżniczka na ziarnku grochu”
-    „Słowik
-   „Świniopas”
-   „Dzikie łabędzie”
-   „Nowe szaty cesarza”
-    „Królowa Śniegu”
- „Dzielny ołowiany żołnierzyk”
4.    Konkurs składa się z dwóch etapów:
a) etap I – rozwiązanie testu (25 pytań zamkniętych) ma na celu wyłonienie 6 finalistów
b) Finał – w finale bierze udział 6 uczniów, którzy osiągnęli najlepszy wynik w etapie I.
c) Finał ocenia komisja przyznając punkty za wykonanie zadań.
d) Najlepsze trzy osoby otrzymają nagrody, a pozostali finaliści wyróżnienia.

 

„NOC Z ANDERSENEM” dla UCZNIÓW i RODZICÓW KLASY III A
Dnia 31. 03. 2017r o godzinie 18.00 odbędzie się w naszej szkole impreza czytelnicza w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” z udziałem zaproszonych gości.
 

Zdjęcia z  książką w bibliotece

Wystawa okazjonalna

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie semestru: Stan czytelnictwa za I semestr 2016/2017

 

 Wyniki konkursów bibliotecznych 2016/2017

Najciekawsze listy napisali do biblioteki:
1. Dubas Szymon - kl. V
2. Pośpiech Wiktoria - kl. V
3. Kwiatkowska Paulina - kl. VI

"Mój ulubiony bohater literacki" - prace plastyczne: 
1. Mrozek Bartosz - kl. II
2. Grabarek Anna - kl. IIIa
3. Bolik Beata - kl.IIIa, Krótki Tymek - kl. IIIb
 

1. Kwiatkowska Kinga - kl.V
2. Zając Anna - kl.VI
3. Długi Dominika - kl. V
 

 

Nowości biblioteczne

 

 

 

 

To już tradycja, że corocznie w październiku obchodzimy święto biblioteki.
W tym roku pod hasłem
 "Książka to dopiero początek..."

Zapraszamy do udziału w konkursach i imprezach czytelniczych.  

 

  • SZKOLNY KONKURS PLASTYCZNY "MÓJ ULUBIONY BOHATER LITERACKI" dla klas II-VI. Prace należy oddać do 27 października. Technika dowolna.
  • LIST DO BIBLIOTEKI dla klas V-VI. Biblioteka szkolna zaprasza wszystkich uczniów do zabawy - napiszcie list do biblioteki! Na pięknie – odręcznie napisane listy – biblioteka czeka do 27 października, a na autorów najciekawszych listów czekają nagrody!O czym ma być ten list?
  • O tym, co w niej lubicie.
  • Co Wam się w niej nie podoba.
  • Wymyślcie, co można w niej zmienić.
  • Napiszcie o książkach, które lubicie.
  • Zaproponujcie zakupy nowych "czytadełek".
  • O wszystkim, o czym macie ochotę napisać.
  • KONKURS BŁYSKAWICZNY "CZYTAM, WIĘC WIEM" dla klas II-VI. Odbywać się będzie w trzecim tygodniu października, w czasie długich przerw, w bibliotece: jedno pytanie + szybka, poprawna odpowiedź = słodka niespodzianka. 
  • Klasy młodsze – baśnie Andersena, wiersze J. Brzechwy i J. Tuwima.
  • Klasy IV – VI – przysłowia polskie, geografia. 
  • CZYTAMY NA PRZERWIE dla klas II-VI. W tym roku rozpoczynamy akcję czytania na długiej przerwie. Zapraszamy do biblioteki uczniów we wtorki, czwartki i piątki. Zaczynamy od książki Wandy Chotomskiej pt. "Pięciopsiaczki". Na najwytrwalszych słuchaczy czekają nagrody!
  • SESJA FOTOGRAFICZNA POD HASŁEM "ZRÓB SOBIE ZDJĘCIE Z KSIĄŻKĄ". Chętnych uczniów zapraszamy do udziału w zabawie.  Zdjęcia posłużą do utworzenia plakatów promujących czytelnictwo.
  • CAŁOROCZNY PROGRAM CZYTELNICZY DLA KLAS II – VI "CZYTAM, BO LUBIĘ". Uczniowie klas młodszych zaprowadzą dzienniczki lektur. Najlepsze zostaną nagrodzone. Dla uczniów klas IV-VI udział w programie jest dobrowolny. Uczeń, poprzez wypełnienie karty książki, zachęca innych do jej przeczytania. Każdy uczestnik powinien przeczytać i opracować zgodnie z podanym wzorem jedną książkę w ciągu miesiąca (lista książek z programu "Książki naszych marzeń"). Wypełnione karty – oddane do biblioteki – zostaną zaprezentowane na gazetce bibliotecznej. Na zakończenie roku szkolnego uczestnik, który zaliczy cały program (opracuje 10 książek) otrzyma dyplom i nagrodę rzeczową.
  • TYDZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA - kontynuacja akcji dla klas IV -VI. Rozpoczynamy od 17 października. Wybór lektury dowolny.
  • KIERMASZ TANIEJ KSIĄŻKI - zorganizowany będzie w porozumieniu z księgarnią taniej książki Tuliszków.

 E. Górska  

 

Dzień Pluszowego Misia

W dniu 25 listopada 2016 r. w naszej szkole odbyła się impreza z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia. Dzieci tańczyły i śpiewały, a później mogły zapoznać się z literaturą, której tematyka jest związana z misiami.

E. Górska

galeria

Wieczorek poetycki z bajkopisarką Katarzyną Łatką

Pisanie nie wpisuje się w najmodniejsze trendy uczniów szkoły podstawowej. Zdaje się być nieprzyjemnym obowiązkiem, żmudną, męczącą wieczorną pracą za karę.

Trzeba myśleć, kombinować, wysilać mózgownicę, czasem rwać sobie włosy z głowy, połykać czekoladowe kwadraciki lub pisać o pomoc do doktora Google (choć to najgorsze co możesz sobie zrobić, mój Uczniu!).

Doba natychmiastowości przekazu esemesowego, bylejakości wypowiedzi, braku dbałości o poprawność zapisu połyka właściwie każde dziecko i nastolatka. Nadchodzi pokolenie "Z". 

Każdy może nauczyć się pisać!

Oczywistym jest, że dzieci dojrzewają do pisania, powolutku też odkrywają płynącą z tego przyjemność i radość. Wszak nic nie dzieje się od razu - nad umiejętnościami musimy pracować, trenować je, poświęcać czas na starania. Przecież nikt nie oczekuje od Ciebie, że wyjdziesz na kort i będziesz od razu Agnieszką Radwańską czy Rogerem Federerem! Najpierw musisz brać lekcje - uczyć się po prostu. Konkluzja jest prosta - tak samo jak możesz nauczyć się grać w tenisa, tak samo dasz radę nauczyć się pisać. Poziom umiejętności będzie oczywiście zależał od Twoich zdolności. 

Uświadom sobie jednak, że nie dasz rady nauczyć się pisania nie pisząc!Samo myślenie o tym nie wystarczy. Weź się do treningu i po prostu: pisz, pisz i pisz. Na początku nie stawiaj sobie zbyt wygórowanych wymagań, bo się zniechęcisz. Trudno jest od razu tworzyć genialne teksty. Musisz dać sobie czas. Musisz praktykować. Twoje akapity nie muszą być od razu pełne mądrości i fantastycznych sformułowań - po prostu pisz co Ci w duszy gra. No i nie wolno Ci się poddać! Pracuj systematycznie - to nic, że wolno idzie. Sukces nie jest dla leniuchów. Jeśli wyruszysz w tę samorozwojową podróż, to na pewno osiągniesz cel - swoją indywidualną metę. W nagrodę dostaniesz satysfakcję i samozadowolenie, a może i...fanów?  

Pomyśl czasem tak: umiem pięknie pisać po polsku - kocham moją Ojczyznę, jestem patriotą!

Wieczorek literacki miał dać możliwość spotkania z interesującą osobą - człowiekiem, który ma dość siły i samozaparcia, by rozwijać swój talent - pisać i wydawać swoje książki. Miał zainspirować uczniów do czytania i tworzenia własnych tekstów, do poszukiwań swoich zainteresowań.

Można by rzec, że Kasia Łatka jest zwyczajną kobietą - gotuje, prasuje, sprząta, opiekuje się dziećmi i chodzi do pracy. Może nikt na ulicy nie odgadłby czym się tak naprawdę lubi zajmować - bo czy stworzono jakiś szynel na wygląd pisarza czy poetki? Jest jed­nak za­sad­nicza kwestia, która wyróżnia ją spośród ludzkiej masy, ok­reśla jej wyjątko­wość - pasja. Kasia zaczęła pisać wiersze już w podstawówce. Schowała je jednak na wiele lat, zakopała pod stertą brudnych dziecięcych ubranek, domowych obowiązków i problemów. Przyszedł na szczęście moment, w którym żródło w niej bijące wytrysło, a ona już go nie chciała niczym hamować. Otworzyła przed wielkim światem swój mały, prywatny świat, odsłoniła kobiece przeżycia, przemyślenia zawoalowane metaforą... Poezja nie jest trudna dla tych, którzy do niej dorośli.

Dzieci zadawały bardzo dużo dociekliwych, a niekiedy zaskakujących pytań, np. "Ile czasu przeznacza pani na pisanie?", "Kiedy zaczęła pani pisać?", "W jakim nastroju lubi pani pisać?", "Jak znajduje pani rymy?", "O której godzinie najlepiej się pisze?", "Czy łatwo jest wydać książkę?". Kasia była zachwycona i rzetelnie na wszystkie pytania odpowiadała. Wypowiedź, która najbardziej mnie ujęła i oddaje poetyckiego ducha to: "Najbardziej lubię pisać, kiedy jestem smutna - wtedy powstają wiersze dla dorosłych. A kiedy jestem w wesołym nastroju - piszę bajki dla dzieci."

Wieczorek poetycki odbył się 18.11.2016 r. o 18.00. Przyszło na niego ok. 40 uczniów i parę mam, żeby poznać bajkowe umiejętności Kasi Łatki. Natomiast poniżej zamieszczam kilka utworów dla dojrzałego czytelnika, aby zapoznać i zachęcić Was do spotkań z Jej twórczością.

Dziękuję pani Joli Dubas za fotoreportaż z imprezy i Eli Górskiej za pomoc!

A. Kruczek 

Mój Boże 

Pozwól na nowo docenić w życiu,
przeróżne dobra zaprzepaszczone.
Pozwól na nowo nabrać powietrza,
oczyścić myśli złem oburzone.

Na nowo poznać smak pomarańczy
i słodycz miodu, który się znudzil.
Gdzie zieleń łąki? Słońca stokrotek?
Dokoła beton wszystko zabrudził!

Pozwól czuć siły co jeszcze we mnie, 
jak wiosła swoją łódź napędzają,
pomimo burzy, słońca co pali
i złudzeń, które ze mną zostają.

Pozwól przez sito przesiewać mąkę,
bez jadu upiec nasz chleb codzienny,
na którym krzyża dzisiaj nie kreśli,
mama czy tata, piekarz bezsenny.

Obracam w palcach jasną monetę
i dłonie mocno zaciskam w pięści,
oto, w co człowiek wierzy najmocniej-
Bóg rozdrobniony na srebrne części!

Nic nie święcimy dziś jak należy.
Mięliśmy nie mieć cudzego Boga.
W strachu, obawach, wznosimy modły,
a gdy nam dobrze, gubi się droga.

Beztroska dzieci. Ciekawość świata.
Gdyby dzieciństwa nam nie odbierać!

Jak trudno przejść jest, przez drogę życia,
kiedy dorosłość oczy otwiera.

Pozwól mi Boże przeżywać życie,
patrzeć jak słońce na niebie tańczy.
Tulić swe dzieci, chłonąć ich zapach,
poczuć na nowo, smak pomarańczy.

 Mój ulubiony:

Samoocalenie

Żadne spojrzenie nie będzie na dłużej,
szepty najcichsze mych ust nie poruszą.
Ażeby ocalić siebie przed zgubą,
miękką, zieloną otoczę się głuszą.

Oplotą wszystko dzikiej róży kolce,


nie dotrze do mnie iluzja mydlana.
I skąpa miłość i miłość pozorna,
miłość – gorączka, jak fatamorgana.

Burze ustaną nade mną i we mnie,
cichnące echo słowa przecedzi.
Bać się przestanę, że to serce głupie,
zechce mi znowu rozum wyprzedzić.

 

Komentarz Katarzyny Łatki po spotkaniu w szkole:

"W wieczornym spotkaniu, w którym uczestniczyliśmy wspólnie, bo przyznać trzeba, że uczniowie ze szkoły w Olzie współgrali razem ze mną, co stanowiło największą radość, spędziliśmy bardzo ciekawie czas, wesoło i energicznie (to znów zasługa dzieci), ale przyznaję się bez bicia, że to najbardziej wymagający czytelnik pod słońcem! Ich emocje udzielały mi się bezpośrednio i długo nie umiałam się dostroić, bo tyle ile było dzieci, tyle było emocji. Były pytania, śmiechy i... te wpatrzone oczka we mnie, w każdy mój ruch, które reagowały żywo na wszystko, co się zadziało. Wspaniałe uczucie, znów siedzieć w klasie, tym razem już nie jako uczeń, ale jako ktoś, kto chce coś przekazać. Na koniec miały dla mnie niespodziankę. :) I tu jak zwykle zacisnęło mi gardło i zakręciło łezką w oku - dzieci recytowały i czytały moje bajki. Nie mam pojęcia, o czym marzą autorzy swoich książek dla dzieci. Ale dla mnie spełnieniem autorskiego marzenia jest słuchać tego co stworzyłam, właśnie z ust dzieci. I uczniowie obdarowali mnie tym najwspanialszym spełnieniem. Dziękuję wszystkim dzieciom, bo wiem, ile pracy w to włożyły, ile starań, zdenerwowania przy tym i niepewności. Byłyście wspaniałe! Będę się starała dotrzymać słowa i wpaść na język polski i pouczyć się z Wami. :) Dziękuję zaangażowanemu gronu nauczycielskiemu, w tym Pani Eli, Rodzicom, którzy wspierali swoje pociechy, Joli Dubas, za uwiecznienie tego wspaniałego spotkania, mojej rodzinie za wsparcie, a także, co najważniejsze, dla Agnieszki Kruczek, za zorganizowanie tego cudownego wieczorku... Agnieszki. która ma tysiąc wspaniałych pomysłów, a jednym z nich, był właśnie wspólny udział w tym wieczorku. Mam nadzieję, że jeszcze się kiedyś spotkamy. Dziękuję!"

galeria

 

Czytać każdy może

IBE opublikował wyniki "Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży". Po raz pierwszy w Polsce objęło ono również 12-latków.Okazuje się, że uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej częściej czytają w wolnym czasie niż gimnazjaliści. Ale zainteresowania mają podobne – najczęściej wybierają fantastykę. W podstawówce żadnych książek nie czyta ok. 5 proc. dzieci, a w gimnazjum – to już 14 proc.

Uczniów pytano m.in. o to, czy czytają książki, jakie to pozycje i które z nich chcieliby wpisać na listę lektur szkolnych. Badacze przyjrzeli się czytaniu w środowisku rodzinnym uczniów – czy w wieku przedszkolnym bliscy czytali im książki, jak wyglądają ich domowe księgozbiory i czym dzieci zajmują się w wolnym czasie.

Wpływ na czytelnictwo ma rodzinna tradycja
To rodzice, czytając dzieciom już w wieku przedszkolnym, kształtują preferencje czytelnicze i wyrabiają stosunek do książki. Nie bez znaczenia jest również zasobność domowej biblioteczki. Z badań wynika, że w ok. 7 proc. polskich domów nie ma ani jednej książki. Aż 40 proc. gospodarstw domowych 12-latków i 38 proc. gospodarstw domowych 15-latków ma ubogie, liczące do 50 książek zbiory. Domowe biblioteczki zawierające więcej niż 200 książek znajdowały się w 29 proc. domów 12-latków oraz w 44 proc. domów 15-latków mieszkających w miastach powyżej pół miliona mieszkańców. Na wsiach takie księgozbiory są w zaledwie w 12 proc. domów.

Książka przegrywa z telewizją, internetem i muzyką

Jak wygląda sposób spędzania wolnego czasu przez młodzież i jak w tym zestawieniu plasuje się czytanie książek? Uczniowie podstawówek deklarowali, że w czasie wolnym najczęściej oglądają telewizję. Kolejną popularną czynnością jest korzystanie z komputera (w tym z internetu) – na tę aktywność częściej wskazują chłopcy (70 proc.) niż dziewczęta (61 proc.). Po książkę sięga prawie co trzecia dziewczynka i zaledwie 16 proc. chłopców.

W wieku gimnazjalnym proporcje te zmieniają się na niekorzyść książek. Gimnazjaliści w wolnym czasie najczęściej korzystają z internetu, kolejne pod względem popularności jest słuchanie muzyki, a po książki sięgają rzadziej niż uczniowie podstawówek. Wśród 15-latków w wolnym czasie czyta co piąta dziewczynka i co dziesiąty chłopiec.

Lektury szkolne a lektury marzeń
Uczniowie czytają patchworkowo, to znaczy wybrane fragmenty książek oraz streszczenia. Z deklaracji 12-latków wynika, że ponad połowa z nich przeczytała ostatnio omawianą lekturę w całości, co trzeciemu szóstoklasiście nie udało się przeczytać książki do końca, a 4 proc. przeczytało wyłącznie streszczenie. Większość gimnazjalistów (76 proc.) zadeklarowała, że przeczytała co najmniej jedną lekturę szkolną w III klasie gimnazjum. Dziewczęta były bardziej obowiązkowe (84 proc. przy 69 proc. chłopców).

"Jeśli polecamy nastolatkom książki, starajmy się wskazać, dlaczego warto je przeczytać. Rozmawiajmy o tym z nimi. Warto dawać dzieciom książkowe prezenty, sprawdzając przedtem, czy odpowiadają ich zainteresowaniom. Częste wymiany opinii o czytanych lekturach, także naszych, pozwolą bliżej poznać siebie i nasze potrzeby czytelnicze oraz znaleźć miejsce na czytanie wśród codziennych zajęć. To nasz, rodziców i nauczycieli, przykład jako ludzi pożyczających i kupujących książki, czytających je w wolnych chwilach, jest ważnym wzorem dla dzieci i wskazówką, że czytanie może być atrakcyjnym zajęciem. Pomoc nauczyciela czy bibliotekarza w wyborze lektury staje się szczególnie ważna, gdy dziecku brakuje takiego wsparcia od rodziny." – radzi Zofia Zasacka.

Więcej na temat wyników na stronie IBE.

Artykuł ze strony operon.pl

 

Rozstrzygnięcie konkursów bibliotecznych

W plebiscycie na najciekawszą książkę z literatury dla dzieci i młodzieży zwyciężyły następujące pozycje:

  • Pinokio – C. Collodi 
  • Dziennik Cwaniaczka –J. Kinney
  • Kto mnie przytuli – A. Stelmaszyk
  • Chłopcy z Placu Broni – F. Molnar
  • Akademia Pana Kleksa –J. Brzechwa
  • Pięciopsiaczki – W. Chotomska 
  • Opowieści z Narnii - C.S. Lewis

Wymieniano również następujące tytuły:

  • Dziennik nastolatki – M. Carlson
  • Przyjaciółki na zawsze – K. Mckain
  • Karolka Karotka i zagadkowy złodziej - Ch. Bieniek
  • Najnowsze przygody Mikołajka – Sempe i Gościnny
  • Hary Potter – J. Rowling
  • Dzieci z Bullerbyn – A. Lindgren
  • Sekret Milly – P. Bush
  • Magiczny kotek – S. Bentley
  • Magiczny balonik - M. I. Murat
  • Koń i lis – W. Chotomska
  • Szewczyk Dratewka - J. Porazińska
  • 100 najpiękniejszych ras psów – A. Najszewska
  • Myszka Precelka - A. Widzowska

Wyróżnienia w konkursie „Laurka dla biblioteki szkolnej” otrzymali:

  • Chomicki Piotr – kl. I a
  • Wacławczyk Mateusz - kl. I a
  • Kuczok Julianna – kl. I a
  • Grabarek Anna – kl. I a
  • Mrozek Julia – kl. I a

Wyróżnienia w konkursie „Projekt okładki mojej ulubionej książki” otrzymali:

  • Zając Anna – kl. IV
  • Długi Magdalena – kl. IV
  • Długi Dominika – kl. IV
  • Wojtczak Kacper – kl. IV
  • Firla Angelika – kl. VI
  • Plata Wiktoria – kl. II

E. Górska 

Sprawozdanie z Ogólnopolskich Wyborów Książek - 12

Podziękowanie, jakie otrzymaliśmy od czasopisma "Biblioteka w szkole"

Szanowni Państwo!
Dziękujemy za przeprowadzenie wyborów oraz nadesłanie sprawozdania.

Pozdrawiam
Katarzyna Świderska
sekretarz redakcji „Biblioteki w Szkole”

galeria

 

 

Szkolne akcje

Przed Świętami Bożego Narodzenia uczniowie naszej szkoły włączyli się w dwie akcje: 

  • "Cała Polska czyta dzieciom" - uczniowie klasy IV pod opieką p. Elżbiety Górskiej wybrali się do przedszkola, aby poczytać zabawne opowiadania i bajki maluchom. Dzieci były zasłuchane i nie przeszkadzały kolegom. Akcja zostanie powtórzona w semestrze letnim.
  • "Świąteczna paczka" - to coroczna akcja zbierania słodyczy dla dzieci z Domu Dziecka w Gorzyczkach, którą koordynuje p. Joanna Paździor. Wielki kosz został bardzo szybko zapełniony słodyczami i przewieziony do Gorzyczek. 

A. Kruczek

galeria 1 i 2

 

Nocka w szkole kl. IV

Po wieczorku filmowym odbyła się, zorganizowana przez naszą wychowawczynię p. Agnieszkę Kruczek, nocka w szkole dla klasy IV. Bardzo długo czekaliśmy na to spotkanie i w końcu przyszedł ten moment. Wieczór został wypełniony grami i zabawami sportowymi: piłką nożną, ręczną, ping-pongiem, tenisem, lotkami, berkiem, skakanką, hula-hoopem, układaniem gigantycznych klocków i innymi, które wymyślaliśmy sami. Byliśmy pełni energii i dobrego humoru, a co nas najbardziej cieszyło - wychowawczyni bawiła się z niami. 

Nocą jedliśmy kolację i przemycone przysmaki, nocą czytaliśmy książki, nocą opowiadaliśmy o sobie, nocą integrowaliśmy się i poznawaliśmy na nowo, nocą mieliśmy niekończącą się lekcję WF-u i języka polskiego.Dziękujemy Wychowawczyni! To był wspaniale spędzony czas!

Oliwia Kwiatoń i Patrycja Nowak, kl. 4

 

 

 

Spotkanie w publicznej bibliotece w Olzie

10 maja 2016 r. odbyło się spotkanie z poezją Juliana Tuwima w Publicznej Bibliotece w Olzie. Wiersze dla dzieci czytały: pani bibliotekarka Alicja Hiltawska, pani Elżbieta Górska i pani Teresa Walter - bibliotekarka ze SP w Gorzyczkach. W imprezie czytelniczej udział wzięli uczniowie kl. II B ze SP w Olzie oraz uczniowie kl. I i kl II B ze SP w Gorzyczkach.

W dalszej części tego spotkania odbył się międzyszkolny konkurs czytelniczy pt. " Znamy wiersze Juliana Tuwima". Rywalizacja była bardzo wyrównana, obydwie szkoły otrzymały nagrody książkowe. Na koniec spotkania dzieci złożyły życzenia i wręczyły kolorowe laurki pani Bibliotekarce z okazji Święta Bibliotekarzy.

E. Górska

galeria

 

"A to feler – westchnął seler."

Spotkanie z poezją Jana Brzechwy w Publicznej Bibliotece w Olzie w dniu 5.05.2016r.

E. Górska

galeria

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czekoladowy świat Charliego

Magdalena Długi i Dominika Długi w dniu 29 kwietnia wzięły udział w Powiatowym Konkursie Czytelniczym "Czekoladowy świat Charliego".

E. Górska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pasowanie na czytelnika

W dniu 19 kwietnia 2016 r w naszej szkole odbyło się uroczyste pasowanie uczniów klasy l na czytelników biblioteki szkolnej pod hasłem "Idą, idą bajki w świat...". W uroczystości udział wzięła pani dyrektor Edyta Cogiel oraz grono pedagogiczne. Całą imprezę uświetniły dziewczynki z klasy V: Magdalena Długi, Dominika Długi, Dominika Kwiatkowska, Melania Jeleń, Paulina Kozak. 

E. Górska

galeria

 

 

Książki naszych marzeń

Biblioteka szkolna informuje:

W roku szkolnym 2015/2016 realizujemy programu MEN "Książki naszych marzeń". Głównym celem programu był zakup dla uczniów książek do czytania dla przyjemności.

Biblioteka wzbogaciła się o 110 nowych pozycji na kwotę 1650 zł. Zakup książek został poprzedzony udziałem naszych uczniów w Ogólnopolskich Wyborach Książek oraz konsultacjami z Biblioteką Publiczną w Olzie i Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Rybniku.

Poniżej zamieszczamy list Ireny Koźmińskiej (Prezesa Fundacji "Cała Polska czyta dzieciom") do rodziców na temat wpływu czytania na rozwój dzieci.

E. Górska

LIST PANI IRENY KOŹMIŃSKIEJ DO RODZICÓW -

Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom.


"Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość..."


Drodzy Rodzice!


Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.

Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo - rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.

Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie - bo i skąd miałoby wiedzieć? - co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.

Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.

Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji - sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.

Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!


Autorką listu jest pani Irena Koźmińska 
Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom

 

Święto bibliotek szkolnych

6 października 2015 r. w ramach obchodów Święta Bibliotek odbyły się w naszej szkole konkursy czytelnicze, pięknego czytania oraz konkursy plastyczne.

W konkursie pięknego czytania:

  • pierwsze miejsce zajął uczeń klasy III - Konrad Kozielski
  • drugie miejsce - uczennica klasy II - Beata Bolik
  • trzecie miejsce - uczennica klasy III - Oliwia Koch

W konkursach czytelniczych pierwsze miejsca zajęli:

  • klasa IV -  Patrycja Stokłosa
  • klasa V - Magdalena Długi 
  • klasa VI - Cyprian Frączek

Gratulujemy zwycięzcom!

Elżbieta Górska

galeria 

Natomiast 25 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Święto Pluszowego Misia. W tym dniu dzieci mogły zabrać swojego pluszaka i maszerować z nim po szkolnych korytarzach.

galeria

Światowy Dzień Pluszowego Misia ustanowiono dokładnie w setną rocznicę powstania maskotki – w 2002 roku. Wszystko zaczęło się jednak dużo wcześniej.

 

W 1902 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Teodor Roosvelt, wybrał się na polowanie. Po kilku godzinach bezskutecznych łowów, jeden z towarzyszy prezydenta postrzelił małego niedźwiadka i zaprowadził go do Roosvelta. Prezydent ujrzawszy przerażone zwierzątko, kazał je natychmiast uwolnić. Jeden ze świadków tego zdarzenia uwiecznił historię niedźwiadka na rysunku w waszyngtońskiej gazecie, którą czytał producent zabawek… Od tego momentu zaczęto wykorzystywać zdrobniałe imię prezydenta i sprzedawać maskotki pod nazwą Teddy Bear, która dziś w języku angielskim jest określeniem wszystkich pluszowych misiów.

 

Książki Naszych Marzeń - podsumowanie za rok 2016

Zrealizowano następujące projekty czytelnicze w ramach programu rządowego "Książki naszych marzeń" w klasach I - III:

  • „Książka w życiu pomaga” - program zajęć czytelniczy z elementami biblioterapii realizowany w klasie I i II.
  • „W krainie nowości wydawniczych”- czytanie fragmentów książek z programu „Książki naszych marzeń”, wykonanie plakatów zachęcających do czytania książek.
  • „Ilustrowany album Jana Brzechwy”- czytanie wierszy J. Brzechwy i wykonanie ilustrowanego albumu przez uczniów klasy III.
  • 31 maja 2016 - Spotkanie w Bibliotece Publicznej w Olzie. Udział uczniów klasy IIa w konkursie czytelniczym "W krainie bajek".

E. Górska

galeria

Realizacja projektu "Książki naszych marzeń" w klasach starszych

Program "Książki naszych marzeń" realizowany jest w roku szkolnym 2015/2016. Przede wszystkim umożliwił zakup książek do biblioteki szkolnej w celu promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych.

Podstawowym rezultatem programu ma być trwałe zainteresowanie młodych ludzi czytaniem. Aby tak się stało muszą doświadczyć przyjemności z czytania, odkryć w nim atrakcyjny sposób zdobywania wiedzy o świecie, rozwijania zdolności i zainteresowań, a także spędzania wolnego czasu.

W ramach projektu głównego w klasach starszych zostały zrealizowane pomniejsze projekty czytelnicze, które miały udowodnić, że lektura to nie smutny obowiązek w szkolnej przestrzeni, ale naprawdę atrakcyjnie spędzony czas. Oto one: 

  1. Lekcja jak gra - wykorzystanie nowoczesnych metod i mobilnych technologii platformy edukacyjnej Learning Apps w celu stworzenia gier czytelniczych: "Lew, Czarownica i stara szafa" (wykreślanki, wisielec, gra "Milionerzy") - kl. IV, "Mikołajek" (gra "Milionerzy") - kl. V, "Baśniobór" (krzyżówki) - kl. VI. galeria
  2. Zalajkuj mnie! - tworzenie zdjęć typu sleeveface do kreowania mody na czytanie i promocji ulubionych książek - kl. VI.galeria
  3. Czytanki-utulanki - popularyzacja czytania jako sposobu spędzania wolnego czasu - nocny maraton czytania - kl. IV.
  4. Flash mob - zabawa "Drzewo czytelnika" w dokańczanie zdań zapisywanych na kartkach w kształcie liści: "Moja ulubiona książka to...", "Czytanie jest...", "Czytam, bo...", "Biblioteka to..." - kl. IV-VI.
  5. Maluję co słyszę i czuję - tworzenie prac plastycznych do wysłuchanych fragmentów książek w trakcie Tygodnia Głośnego Czytania - kl. IV-VI.

Agnieszka Kruczek 

galeria

Międzynarodowe Święto Bibliotek Szkolnych - 27.10.2011 r.

W Szkole Podstawowej w Olzie z okazji Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych odbyła się kontynuacja ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” pod hasłem „Jestem Europejczykiem”. Tematyka była europejska z dwóch powodów: podpisania w Cieszynie w czerwcu tego roku proklamacja programu „Cała Europa czyta dzieciom”, w wyniku której czytanie rozszerza się na kraje europejskie takie jak Czechy, Litwę czy Słowenię; przejęcia przez Polskę prezydencji. Dzieciom czytały zaproszone, emerytowane nauczycielki naszej szkoły p. Grażyna Butkiewicz i p. Dorota Nikel oraz p. Dyrektor E.Cogiel.

Dzielę się książkami
"Dzielę się książkami" to akcja społeczna zainicjowana w 2011 roku przez firmę Qlturka.pl, prowadzącą portal Qlturka.pl - dziecko i kultura. Podczas I edycji Akcji zebrano ponad 1 tys. książek dla dzieci przebywających w domach dziecka, szpitalach oraz tych, które spędzają czas w świetlicach środowiskowych. W 2012 roku za organizację Akcji odpowiadała Fundacja "Dziecko i Kultura", która przeprowadziła dwie edycje - w Warszawie i Katowicach. Łącznie udało się zebrać około 4 tys. książek, które powędrowały do 100 placówek w całej Polsce. W 2013 roku pierwsza edycja Akcji odbyła się podczas majowych Warszawskich Targów Książki.
W wyniku tej inicjatywy księgozbiór naszej szkolnej biblioteki poszerzył się o kilkadziesiąt nowych pozycji, które, mam nadzieję, przyczynią się do kolejnej fali wzrostu czytelnictwa wśród dzieci.

A. Kruczek 

Galeria 

  1. Konkurs czytelniczy w Bibliotece Publicznej w Olzie " W krainie bajek" klasa 2a
  2. Książki Naszych Marzeń
  3. Konkursy biblioteczne

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 

 
DO POCZYTANIA
 
 

Warto czytać? Warto. A dlaczego?

Po co brnąć przez kilka tomów powieści, skoro w dwie godziny można obejrzeć film nakręcony na jej podstawie? Po co czytać gazetę, skoro można zerknąć na wiadomości? Neurologia daje odpowiedź: bo mózg - jak mięśnie - potrzebuje intensywnej gimnastyki.

Książka, przechodząca kolejno z rąk do rąk, zawiera mnóstwo bakteryi, wśród których są i chorobotwórcze. Dla tego najgoręcej zalecamy:
- nie ślinić palców przy przewracaniu kartek książki
- nie czytać przy jedzeniu
- podczas czytania nie dotykać oczów, nie dłubać w nosie i w zębach
- przed rozpoczęciem i po ukończeniu czytania myć ręce
- chorzy na choroby zaraźliwe i wogóle gorączkowe nie powinni dotykać się książek z biblioteki szkolnej.
Pozatem pamiętać należy, że przy czytaniu trzeba siedzieć prosto i oddychać spokojnie, unikać czytania przy słabym świetle, jak również w pozycyi leżącej.

Takie ostrzeżenie przed "bakteryjami" zamieszkującymi książki zostało wklejone do rozprawy Adriana Krzyżanowskiego "Teorya równań wszech stopni podług binomu Newtona" (udostępnione przez Polonę - portal Biblioteki Narodowej). Świadomi zagrożeń, jakie stwarza czytanie książek, przyjrzyjmy się jednakże niemałym zdrowotnym korzyściom, które niesie ich lektura.

Dlaczego warto czytać dzieciom?

Wiek przedszkolny to niepowtarzalny okres w rozwoju człowieka. Jest to czas, w którym kształtują się jego nawyki, w tym czytelnicze.

Często nie doceniamy korzyści, jakie dają dziecku nasze wspólne z nim wyprawy w tajemniczy bajkowy świat. A jest ich naprawdę niemało. Czytanie baśniowych opowieści to nie tylko wspaniały sposób na spędzanie czasu z dzieckiem. Dzięki bajkom dziecko bardzo wiele się uczy. Fascynujące historie o Królewnie Śnieżce czy Kopciuszku budzą w maluchu wiele emocji. Dziecko dowiaduje się czym jest lęk, smutek, gniew-czyli stany, które przeżywa także w świecie realnym.

Baśniowa rzeczywistość wspaniale rozwija dziecięcą wyobraźnię. Poszerza także wiedzę o świecie, bo śledząc losy książkowych bohaterów, dziecko dostrzega różne ludzkie zachowania i ich konsekwencje. Uczy się także wrażliwości, współodczuwania oraz tego, jak odróżnić dobro od zła.

Dlaczego czytanie książek dzieciom jest tak ważne dla ich ogólnego rozwoju?

Dziecko, któremu rodzice czytają książki tworzy swój własny świat, samodzielnie kreuje i identyfikuje głównego bohatera, razem z nim przeżywa jego przygody. W filmie czy grze komputerowej dziecko ma wszystko podane na tacy-nie musi mentalnie wysilać się, by zrozumieć przekaz. Są przesycone treścią, więc dziecko nie musi aktywnie angażować się w zrozumienie przekazu. Pozbawione prawdziwych emocji, powierzchownie odbierane dzieła audiowizualne nie są w stanie tak aktywnie wpływać na rozwój psychofizyczny małego człowieka, jak potrafi to zrobić odpowiednio dobrana literatura.

Codzienne czytanie maluchom rozwija ich język który stanowi podstawę do myślenia w tym również myślenia matematycznego. Dziecko słuchając czytanej bajki nabywa umiejętności uogólniania, porównywania i wnioskowania. W zależności od tego, jaki rodzaj lektury dobieramy dla malucha poznaje on różnego rodzaju wzorce osobowe, sposoby postępowania. Dzięki czytaniu dzieci szybciej przyswoją sobie takie pojęcia abstrakcyjne jak: miłość, przyjaźń i współczucie, które w książkach są zarysowane konkretnymi sytuacjami, dlatego łatwiej jest im zrozumieć znaczenie tych słów. 

Głośne czytanie dzieciom – korzyści:  

  • Czytanie stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć. Dzieci szybko się uczą. Są w stanie przyswoić wiele słów i zapamiętać nowe informacje. Czytanie to dobra okazja do poznania m.in. nowych wyrazów.
  •  
  • Rozbudza w dziecku ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych. Wzory zachowań bohaterów bajkowych są przyjmowane przez najmłodszych bezkrytyczne-często możemy zaobserwować, że maluch odtwarza zachowanie ulubionej postaci bajkowej. Dzieci szybko uczą się poprzez przykład-naśladując.
  •  
  • Czytanie kształtuje wrażliwość moralną dziecka. Dzieci którym rodzice regularnie czytają szybciej się rozwijają, łatwiej przyswajają wiedzę o świecie i ludziach, a także czują się bezpieczne i kochane.
  •  
  • Książki kształtują pozytywny obraz siebie. Dziecko czytając wraz z rodzicem może wykorzystać swoją wiedzę, przekonać się, jak wiele już potrafi i tym chętniej będzie uczyło się i poznawało nowe pojęcia.
  •  
  • Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dziećmi. Wspólne czytanie jest formą spędzania czasu z dzieckiem. Co przynosi zarówno „korzyści natychmiastowe” jak i procentuje na przyszłość. Dzięki czytaniu cała rodzina może wspólnie spędzać czas, z korzyścią dla wszystkich.
  •  
  • Wspólne głośne czytanie z dzieckiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. W głośnym czytaniu chodzi tak naprawdę o to, aby poświęcić dziecku swój czas, uwagę, a przy tym miłość.
  •  
  • Czytanie dziecku uczy empatii – dziecko wsłuchane w opowiadanie, często odnajduje w bohaterze bajeczki samego siebie. Staje się wrażliwsze na krzywdę innych i potrafi darzyć szacunkiem, ponieważ przeżywając emocje bohaterów, próbuje się z nimi utożsamiać.

Rozbudzenie zainteresowania bajkami, opowiadaniami jest obowiązkiem przede wszystkim najbliższych osób. Najważniejszymi autorytetami w oczach dzieci są rodzice. Dlatego warto czytać dzieciom codziennie, przynajmniej 20 minut.

 

Opracowała:
Agata Pusz

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 

 
  1. Wspierająca rola bibliotek - Doskonalenie w sieci - Sulejówek 2012
  2. Jak zainteresować uczniów ksiązką? - ORE
  3. Czytelnictwo dzieci i młodzieży: bibliografia w wyborze
  4. TIK w rozwijaniu kontaktów dziecka z książką - ORE
  5. Program MEN Książka Naszych Marzeń
  6. E-podręczniki do kształcenia ogólnego - ORE

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 

Przepisy dotyczące organizacji pracy biblioteki szkolnej

W organizowaniu pracy biblioteki szkolnej i określeniu zadań nauczyciela-bibliotekarza mają zastosowanie następujące przepisy:

  • ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  • ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach,
  • rozporządzenie MEN z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,
  • rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,
  • rozporządzenie MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Z obowiązujących przepisów wynika, że:  

  • biblioteka szkolna powinna być prowadzona w każdej szkole publicznej  (art. 22 ustawy z 27 czerwca 1997 r.),
  • w celu realizacji zadań statutowych szkoły należy zapewnić uczniom możliwość korzystania z biblioteki (art. 67 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty),
  • organizacja biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza powinny być określone szczegółowo w statucie szkoły, zgodnie z jej potrzebami (§ 8 ust. 1 załącznika nr  2, § 10 załącznika nr 3, 4, 5, § 11 ust. 1 załącznika nr 5a, 5d, 5e, § 12 ust. 1 załącznika nr 5b, § 9 ust. 1 załącznika nr 5c do rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r.),
  • stanowiska nauczyciela-bibliotekarza powinna zajmować osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje (§ 6 rozporządzenia MEN z 12 marca 2009 r.),
  • dobrze wyposażoną biblioteka szkolna ma wspomagać realizację celów kształcenia ogólnego (załączniki do rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2012 r.).

 

Copyright © 2011. All Rights Reserved. Wykonanie, system CMS, opieka nad stroną: WEBPC-GROUP | Mapa strony